Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mad og måltidspolitik

Mad og måltider er en vigtig del af dagligdagen i vores hus, og vi bruger måltidet som et pædagogisk redskab. Vi ønsker at gøre måltidet til et højdepunkt på dagen, hvor børnene får god mad, sund mad, hygger sig, øver sig i at spise, taler sammen, hjælper hinanden og udvikler deres sociale kompetencer.

mad- og måltidspolitikken er udarbejdet på tværs af huset. Som en del af udviklingen har vi haft faglige drøftelser på tværs af personalegruppen. For at sikre et løbende, reflekteret arbejde med maden og måltiderne, drøftes mad-og måltidspolitikken på et personalemøde en gang om året. Vi arbejder ud fra følgende tre værdier, som vedrører både selve maden og rammerne omkring måltidet, og vi ser begge elementer som afgørende for at lykkes med det gode måltid:

  • Måltiderne er et fælles anliggende, som vi samarbejder om på tværs af faggrupper og huset. Vi ønsker, at alle børn oplever ro, tryghed, god stemning og gode samtaler under måltidet.
  • Maden skal være varieret, velsmagende, indbydende og økologisk, og udfordrende nok til at udvikle børnenes madmod og madglæde.
  • Måltiderne er højdepunkter, som vi glæder os til hver dag. Vi skaber gode og hyggelige rammer for måltiderne ved at være gode rollemodeller ved bordet og børnene udvikler selvhjulpenhed gennem inddragelse i arbejdet før, under og efter måltidet.

Maden

Børn indtager op imod 70 % af deres energi, mens de er i institution, og kvaliteten af den mad, der serveres er derfor vigtig. Vi gør os derfor umage for at lave mad med variation og velsmag hele tiden.

Børn udvikler deres madglæde og madmod igennem barndommen. Vi ser det som en af vores opgaver at understøtte, at børnene udvikler lyst og glæde ved at spise varieret og sund mad. Dette er vigtigt, da børns madvaner følger dem ind i voksenlivet og man ved, at sunde børn bliver til sunde voksne.

Vi laver mad fra bunden af friske og økologiske råvarer i sæson. Vi har fokus madspild og at maden ernæringsmæssigt er målrettet børn. Vi har Det Økologiske Spisemærke i Guld. 

Vi sørger for, at maden er sund og passer til børnenes behov og alder. Vi følger Fødevarestyrelsens officielle anbefalinger for børnemad.

Vi tager hensyn, hvis ønsket om specialkost og/eller diæter er lægeligt anbefalet og beder om lægeerklæring. Specialkost er kost, hvor enkelte fødevarer undlades af kosten.

Vi arbejder ud fra følgende principper i køkkenet:

Økologi, madspild og bæredygtighed

  • Vi har Det Økologiske Spisemærke i guld, og træffer bevidste valg, når vi vælger en fødevare i konventionel kvalitet.
  • Vi prøver så vidt muligt at minimere brugen af kød uden at gå på kompromis med smag eller næringsbehov.
  • Vi arbejder aktivt med madspild, da madspild er miljøbelastende og dyrt. Vi bruger fx overskydende brød til f.eks. croutoner, og kommer grødrester og grøntsagsrester i brødet til mellemmåltiderne.  Ugens rester bruges fredag, som er planlagt smør-selv rugbrød.

Råvarekvalitet

  • Vi laver maden af friske råvarer af høj kvalitet, fordi det giver større smagfulde og sanselige oplevelser.
  • Vi bager det meste af vores hvedebrød og regelmæssigt vores rugbrød fra bunden og laver så vidt muligt vores egen pålæg.
  • Vi indkøber så vidt muligt hele, friske råvarer.

Sæson

  • Vi lader os inspirere af sæsonerne i vores menuplanlægning, så man kan mærke årets gang på tallerkenen.
  • Hver tredje måned har en sæson-nøgleråvare. Børnene bliver præsenteret for råvaren flere gange i løbet af måneden, både i maden, tilberedt og udskåret på forskellige måder og ved at arbejde pædagogisk med dem. Det kan være asparges og rabarber i foråret, bær og tomater om sommeren og svampe, æbler og græskar i efteråret.

Sanseoplevelser

  • Vi smager al mad grundigt til med surt, sødt, salt og bittert, og sørger for umami i maden. Balancen mellem de fem grundsmage er afgørende for om maden smager – også det salte og søde.
  • Vi vægter, at maden smager af noget og bruger gerne fx friske krydderurter til at give maden sanselighed og smag.
  • Vi arbejder aktivt med madens udseende og konsistenser, for at gøre vores måltider til sanseoplevelser hver dag. Maden skal smage af noget og børnene skal præsenteres for forskellige konsistenser i maden.
  • Vi sørger for, at der altid er små skåle med toppings eller krydderier som tilbehør, så børnene selv kan præge maden.

Menuplanlægning

Ugens menu er bygget op med et forskelligt tema hver dag. På den måde sikrer vi både forudsigelighed og variation til glæde for både børn og voksne. I temauger el.lign. kan vi ændre på strukturen:

Mandag: Grød/smørrebrød                               

Tirsdag: Suppe                                                                                     

Onsdag: Smørrebrød

Torsdag: Varm ret, fisk/kød  

Fredag:  Rugbrøds- og restedag                       

Eftermiddags- og formiddagsmåltidet er indtænkt i ugens menu, så variation og ernæring tilpasses over hele dagen – når der fx serveres suppe til frokost skal der et lidt mere fyldigt måltid til om eftermiddagen.

Sukker

Vi har ikke nogen særskilt sukkerpolitik, men i køkkenet bliver det brugt som krydderi i forbindelse med tilsmagning af maden.

Pædagogikken i måltidet

Det pædagogiske måltid

Som voksne er vi bevidste om, at vi er rollemodeller for børnene – også i forbindelse med måltiderne. Vi spiser derfor altid den samme mad som børnene (et pædagogisk måltid, som er 1/3 af en portion) og tænker pædagogik ind i måltidet.

  • Vi ser os selv som værter ved måltidet og sørger for at der er en hyggelig samtale omkring bordet, hvor alle bliver hørt.
  • Vi ved, hvad der er på menuen og hvilke råvarer, der er i maden.
  • Vi hjælper børnene til at sætte ord på den mad, de spiser og taler med dem om madens smage og konsistens.
  • Vi tager ind imellem nøgleråvarer med til bordet og snakker om dem. 
  • Vi lærer at være en del af et fællesskab og hvordan man sidder om bordet på en god måde.
  • Vi hjælper børnene med at være en god og hjælpsom ven under måltidet. Vi øver os i at sige værsgo og tak for mad og lærer at række maden videre.
  • Vi understøtter, at børnene udvikler madmod. Både ved at de udvikler et sprog om deres smag og lyst, men også ved at opfordre og udfordre dem til at smage. Vi er bevidste om, at madmod er en udviklingsproces, hvor børn skal danne gode erfaringer, og at det kan være okay at dufte eller røre ved maden til en start.
  • Som rollemodeller er vi bevidste om at snakke positivt om maden, og giver udtryk for at vi som voksne kan lide den.
  • Vi undgår forstyrrende gøremål under måltidet ved at være godt forberedte.

Rammerne for måltidet

Med måltiderne ønsker vi at skabe nærvær, ro og tid til at nyde maden og have en god samtale. Vi mener, at rammerne for måltidet er vigtige for at have hyggelige børnemåltider hver dag.

  • Vi runder formiddagens aktiviteter af og falder ned ved at læse en bog eller synge vores madsang, så vi er klar til at sidde sammen om bordet.
  • Vi sørger for, at der er ryddet pænt op og at der er luftet ud.
  • Vi sørger for, at rollerne omkring måltidet er fordelt på forhånd, så alle kender deres ansvarsområder før, under og efter måltidet.
  • Vi spiser i små spisegrupper og har altid faste pladser. På den måde skaber vi ro og forudsigelighed om måltidet.
  • Vi sørger for, at der er tid og ro til at alle børn kan nå at spise færdig – også de børn som spiser langsomt. Vi har aftalte legezoner til de børn, som er hurtigt færdige eller læser en bog, så alle har lyst til at sidde med ved bordet også selvom de er færdige. Vi er opmærksomme på, at det til hver en tid er rart at sidde ved bordet og spise sin mad.
  • Børnene hjælper med at henter maden, dækker op og præsenterer maden for de andre
  • Vi sørger for, at servicen passer til børnenes alder, så de selv kan tage maden, sende rundt og hælde vand op i glasset.
  • Vi bruger de praktiske opgaver før, under og efter måltidet til at udvikle børnenes selvhjulenhed, fordi det skaber selvstændighed og mod.

Før

Under

Efter

  • Hjælpe med at hente service og mad i køkkenet
  • Dække bord
  • Fylde kander mad vand
  • Sætte maden på bordet
  • Præsenterer maden
  • Sende maden rundt
  • Tage mad op på tallerkenen
  • Hælde vand op i koppen
  • Spise med bestik
  • Selv tørre op hvis der spildes
  • Skrabe rester fra sin tallerken ned i en spand
  • Sætte sit service på vognen
  • Tørre bordet af
  • Hjælpe med at kører vognen ud i køkkenet
  • Vaske hænder

De daglige måltider 

Vi serverer hver dag morgenmad, formiddagsmad, frokost, eftermiddagsmad og eventuelt et sent eftermiddagsmåltid.

  • Der tilbydes morgenmad til børn, der ikke har fået morgenmad hjemmefra indtil kl. 8 
  • VI spiser formiddagsmad efter vores morgensamlinge Vi sørger for, der er god tid til frokost.
  • Vi sætter 30 min. af til at spise. 
  • Kl. 14.00 serverer vi eftermiddagsmad.
  • Til de børn, der hentes sent, serverer vi en let snack kl. 16.30.

PÆDAGOGISKE AKTIVITETER MED MADEN

Vores ambition er at tænke maden ind i det pædagogiske arbejde, hvor det er muligt. Vi arbejder med at vise børnene madens vej fra jord til bord.

At forstå hvor maden kommer fra, være med til at tilberede og servere den, udvikler nysgerrighed, madmod,, madglæde.

  •  Vi arrangerer bagedage med grupper af børn jævnligt.Børnene blander, ælter, hæver og former brødet.
  • Til de daglige måltider sørger vi for, at der er forskellige toppings eller krydderier, som børnene kan vælge til deres mad. På den måde er børnene selv med til at sætte deres præg på maden, hvilket – udover at understøtter selvhjulpenhed - også gør dem mere tilbøjelige til at spise den.

Vi laver jævnligt forskellige former for pædagogiske madaktiviteter, hvor børnene deltager og gør sig nye erfaringer.